wtorek, 1 marca 2011

Funkcje komputera jako środka dydaktycznego.

"W procesie dydaktycznym komputer spełnia następujące funkcje (A. Hassa,
1998):
-aktywizująco -motywacyjną - jeśli wyzwala wszechstronną aktywność
uczniów i pobudza ich zainteresowania;
-poznawczo -twórczą - jeśli służy jako źródło wiedzy tym bardziej
cenne, o ile uczeń korzysta z niego rozwiązując napotykane sytuacje
problemowe;
-ćwiczeniową, ale jeśli zadania wykonywane samodzielnie przez uczniów
służą utrwalaniu wcześniej poznanych wiadomości i umiejętności;
-kontrolną  jeśli podczas pracy z komputerem uczniowie poddawani
są kontroli (także samokontroli) bieżącej i końcowej w celu nie
dopuszczenia do powstania zaległości i błędów; komputer ułatwia
przeprowadzenie testów dydaktycznych; gromadzi w pamięci zadania
tekstowe i po określeniu przez nauczyciela warunków kontroli wybiera
odpowiednią liczbę i poziom zadań, a po ich wykonaniu sprawdza i
opracowuje wyniki testu;
-wychowawczą jeśli stwarza dobre warunki oddziaływania na
osobowość ucznia;
-terapeutyczną jeśli umożliwia usuwanie zaburzeń rozwojowych.
Na wstępnym etapie nauczania informatyki komputer spełnia zawsze funkcję
aktywizująco motywująca, ponieważ ma duży wpływ na aktywizowanie
typu lub etapu lekcji. Pozostałe funkcje realizowane są w zależności od
typu lub etapu lekcji. Funkcje terapeutyczną komputer spełnia na
zajęciach zespołów korekcyjno- kompensacyjnych."

Hassa A. : Komputer jako środek dydaktyczny w edukacji wczesnoszkolnej. 'Komputer w szkole'. !998

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz